مستر ووك: أكل صيني

كثير بـ نحتاج وجبة سخنة سريعة مختلفة وممتعة، ودي أكثر حاجة بـ نحبها في الأكل الصيني، أنه سريع ومغذي ومليان توابل وبهارات.

وكل ده متوفر في “مستر ووك – Mr. Wok” في الزمالك، المكان صغير، ترابيزتين بس أمام المحل، أول ما بـ توصل بـ تشوف المنيو وتختار الوجبة اللي تحبها، أو تكون وجبتك بالمكونات اللي أنت عاوزها.

أجمل حاجة في الأكل الصيني أنه بسيط ومكوناته متنوعة وطعمه حلو، وده راجع للمكونات الصينية المتميزة سواء الصوص أو الأعشاب أو النودلز، وكمان صحي مش زي باقي الأكل الجاهز اللي بـ يبقى مليان سعرات ومش بـ يشبع. علشان كده هـ يفضل المطبخ الصيني من أحب المطابخ لقلوبنا، ده لما بـ تبقى متقنة طبعًا، لأن أي غلطة في تسوية أي مكون، بـ تؤدي لكارثة حقيقية في الطعم.

طلبنا الأول كمقبلات سبرنج رول بالبط المدخن بـ 5 جنيه الواحدة، وسبرنج رول بالخضار بـ 3 جنيه الواحدة. والحقيقة أن اللي بالخضار كانت أحلى كثير من اللي بالبط المدخن، لأنه كان فيه مكونات أكثر، ده غير أن العجينة كانت ناشفة زيادة عن اللزوم للأسف، كنا نتمنى أنها تكون أطرى من كده.

طلبنا كمان صدور البط التايلاندي الحلو بـ 49 جنيه، واللي مكون من نودلز صينية، خلطة خضروات طازجة، بيض، صدور البط، مشروم شيتاكي، مع صوص الأويستر والصويا.

وكانت حكاية، إحنا أول مرة نأكل أكل تايلاندي، بس الصوص كان وهمي، وصدور البط كانت كثير ومقطعة بـ تساوي، كمان لما بـ تزود صوص التشيلي الحار، الطعم بـ يبقى وهمي، وللناس اللي ما بـ تحبش الصوص الحار، حطوا حبة قليلة واوعوا تزودوا، وإلا هـ تتحولوا لكائنات باكية من أثر الحرارة الحارقة.

وجربنا كمان الدجاج الحلو الحادق Sweet & Sour بـ 44 جنيه، وهو مكون من أرز الياسمين، خلطة الخضروات الطازجة، صدور الدجاج، أناناس، فلفل ألوان، مع الصوص الحلو الحادق، بس الحقيقة أنه ما عجبناش قوي وإن كنا من عشاق الحلو الحادق، بس للأسف الشيف وهو بـ يطبخ بعد ما طبخ الطبق الأول حط الطبق الثاني وراءه على طول من غير ما يغسل الطاسة، مما أدي أن الطبق كانت مكوناته ملسوعة وعليها علامات سوداء، من أثر الطاسة علشان الحرارة بـ تبقى عالية جدًا وهو بـ يطبخ.

نأمل أنه المرة الجاية يستخدم لكل وجبة طاسة منفصلة، ونرجع ونقول المكان اللي تروحوه، خدوا معاكم حد بـ تحبوه علشان تشاركوه الطعم الجميل، وممكن تطلبوا مستر ووك من البيت وهو هـ ييجى لكم لحد عندكم، ولو حبيتم تشوفوا المنيو هـ تلاقوه على صفحة الفيسبوك.

Similar Posts