السيطرة على الغضب

كلنا بنتعصب، وبنمر بمواقف بتخلينا مش شايفين قدامنا من كتر الغضب. الغضب شئ طبيعي و أحياناً بيكون صحي بس لما يكون خارج عن السيطرة هنا بتبدأ المشكلة عشان كدا هنتكلم عن 10 طرق تتحكم بيهم في غضبك:

1. فكر قبل ما تتكلم:في وقت الغضب من السهل جداً تقول كلام ممكن تندم عليه بعدين. حاول تدي لنفسك و للي حواليك وقت إنك تهدأ وتجمع أفكارك قبل ما تتكلم.
2. لما تهدأ.. عبر عن غضبك:أول ما تهدأ بتقدر تفكر بشكل واضح، ومهم جداً تتكلم عن أسباب استياءك بشكل مفهوش مواجهة أو اتهام و وضح احتياجاتك بشكل مباشر و واضح بدون ما تجرح الطرف الآخر.
3. جرب تمارس الرياضة: معروف إن النشاط الجسدي بيساعد على تقليل التوتر إللي بيكون سبب رئيسي في الغضب. لو بتشعر بإنك بتغضب بشكل متكرر أو متوتر طول الوقت يفضل جداًَ إنك تمارس الرياضة بشكل منتظم.
4. خد وقت تفصل فيه:وقت الراحة إللي تفصل فيه عن ضغوطات الحياة مش رفاهية، دا شئ مهم و رئيسي لصحتك النفسية. في الأوقات اللي بتحس فيها إنك متوتر وبتغضب طول الوقت حاول إنك تاخد وقت للهدوء والراحة الجسدية والنفسية عشان تقدر تمارس أنشطة يومك بدون توتر أو ميل للغضب.
5. فكر في حلول للمشكلة:لو فضلت تفكر في أسباب غضبك هتفضل غاضب، حاول بدل ما تفكر في الأسباب إللي مش هتقدم أو تأخر فكر في حلول مع الطرف الأخر لمنع تكرار الموقف إللي سبب الاستياء والغضب.
6. جرب تقول “أنا”بدل ما تنتقد الطرف الأخر وتلومه ويزداد التوتر جرب تستخدم جمل توضح عن شعورك الداخلي بشكل فيه احترام تبادل فمثلاً ممكن تقول: “أنا مستاء من عدم مساعدتك ليا في ترتيب البيت” بدل ما تقول : ” أنت عمرك ما ساعدتني في شغل البيت”
7. تسامح:التسامح أداة قوية، لو سمحت للغضب يسيطر على مشاعرك السلبية هتزاحم الأفكار الإيجابية وهتلاقي نفسك محاط بإحساس سئ كله توتر وقلة راحة. جرب تتسامح وتتجاوز مع الطرف التاني وممكن يبقى فرصة لتقوية العلاقة.
8. استخدم الفكاهة لخفض التوتر:حس الفكاهة بيساعد كتير في تهدئة الموقف و بيفقد كتير من المواقف حجمها الزائد عن الحد فيساعد على الهدوء والتفكير السليم ولكن بشكل بعيد عن السخرية إللي ممكن يكون ليها تأثير عكسي.
9. اتعلم إزاي تسترخي:لما أعصابك تتوتر مهم تعرف إزاي تتغلب على التوتر قبل ما يسيطر عليك وتتصرف بشكل مش محسوب. جرب تتنفس بشكل عميق، أو تتخيل صورة أو مكان هادئ أو تكرر كلمة بتهديك وبتريحك نفسياً أو ممكن تستمع لموسيقى هادية أو إكتب الأسباب إللي أدت لغضبك. هترتاح كتير
10.دور على مساعدة طبية متخصصة:مهم جداً إنك تدرك إن تعلم السيطرة على الغضب تحدي كبير لكل الناس و أحياناً ممكن متقدرش تكون قادر تتغلب عليه في كل الأوقات. ولكن متسيبش نفسك كدا لو أنت عندك مشاكل حياتية كتيرة بسبب الغضب والفشل في السيطرة عليه متترددش ابدً في طلب المساعدة،

Similar Posts